October 29, 2016

Cuba: een terugblik.

Zoals ik al een aantal keer heb vermeld op de blog, ben ik vorige maand naar Cuba geweest. En daar wil ik natuurlijk heel graag meer over vertellen! Ik weet niet waar ik moet beginnen om eerlijk te zijn. Cuba was zo'n aparte ervaring en ik heb zoveel gezien, zoveel geleerd en net als in Argentinië heb ik zoveel nieuwe leuke mensen leren kennen. Al was Cuba toch heel anders dan Argentinië, maar daarom niet minder prachtig!

cuba-1

Mijn allereerste indruk van Cuba was onmiddellijk "boenk eroep", zoals ze dat bij ons zeggen. Al was het al donker om half 8 's avonds, de rit in de taxi naar Havana was al meteen fantastisch. De typische oldtimers reden overal rond, ik zag palmbomen en ik voelde me meteen in Zuid-Amerika. Zo anders dan toen ik aan kwam in Buenos Aires! Omdat we natuurlijk met tien mensen die we van haar noch pluim kenden op stap waren, besloten we als groep nog iets te gaan drinken. Ik ontdekte onmiddellijk dat een mojito in Cuba ongeveer 3 euro kost. Kan het nog beter worden?


cuba-2
Foto door Lore Walters
Ja dus, want onze groep was dus ook superleuk én er waren heel veel mensen die net als ik houden van fotografie wat heel leuke foto's opleverde! Sterker nog, er waren echte talenten bij (veel beter dan ik) zoals je kan zien van bovenstaande foto. Geweldig vind ik die!

cuba-3
Foto door Lore Walters
Maar dan Cuba zelf. 1 woord: PRACHTIG! Ik vond alles geweldig: de drukke stad Havana, de gemoedelijkheid in Trinidad, de chocolade van Baracoa. Oké, de brousse van de Sierra Maestra vond ik net iets minder, maar zelfs dat was een ervaring apart. Heel leuke hostel wel én varken aan het spit! 

cuba-4
Foto door Lore Walters
cuba-5

Verder zijn die Cubanen ook heerlijke mensen. Zo behulpzaam, zo vriendelijk en zo lief. De mama's in de casa's zijn ook van die echte typische mama's en de mannen zijn de typische Zuid-Amerikaanse macho's die je je inbeeldt (wat niet per se slecht is, naar mijn mening). 
Toen we terug kwamen was er blijkbaar net een aflevering geweest van 'Axel Opgelicht' die over Havana ging en de thuisbasis was er al wat ongerust over maar dat is helemaal niet nodig! Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld, al moet je in elke grote stad natuurlijk opletten. Havana zal daar geen uitzondering op vormen, maar dat heb je in Antwerpen of Brussel ook.

cuba-6

cuba-7

Ik moet je er wel bij vertellen dat Cuba ook nogal een cultuurshock kan zijn voor sommigen. Het leven is er wel helemaal anders dan bij ons. Het blijft tenslotte een communistisch land. Naar de supermarkt gaan is er een volledig andere ervaring dan bij ons. Ten eerste is een supermarkt bezoeken niet altijd zomaar vanzelfsprekend. Soms moet je aanschuiven voor je naar binnen mag en eens je binnen komt zijn alle rekken gevuld met 1 merk van een product. Een beeld dat ik bijvoorbeeld niet zal vergeten is de rekken vol met water. 3 rekken vol met allemaal hetzelfde water, het enige verschil was de maat van de flesjes: halve liters, liters en vijf liter-tonnen.
Door de hitte leven de mensen ook buiten. Veel huizen hebben niet eens ramen! Er is overal muziek, in elk café vind je wel een bandje dat live salsa voor je speelt dus de sfeer is echt fantastisch. Omdat we natuurlijk mee moesten kunnen met de Cubanen, namen we ook 3 dagen salsa-lessen. Op de foto hierboven, zie je het Lief en ik aan het werk. Ik moet wel zeggen dat 3 dagen meer dan voldoende was voor mij. Ik ben niet zo'n danser (ik kan het niet zo goed :D) dus na alle lessen was ik toch ook heel blij dat het voorbij was!

cuba-8
Foto door Pauline Mahieu
Kortom, wil je graag naar Cuba? DOEN!! Het is fantastisch, maar je merkt wel dat ze meer en meer op toeristen gaan inspelen. Of dit goed is of slecht, daar laat ik me niet over uit, ik kan alleen meegeven dat het Cuba dat ik gezien heb, zeker de moeite waard was! 

No comments:

Post a Comment