December 10, 2016

Feestelijke chocomousse (met amaretto).

chocomousse met amaretto

Ik ben normaal geen grote fan van de winter maar de maand december is toch de uitzondering in deze donkere periode. De aanloop naar Kerstmis waarbij je de straten stilaan ziet transformeren met alle gezellige lichtjes en mooie versieringen. LOVE IT. Nu de feestdagen stilaan dichterbij komen, test ik alvast enkele desserts uit voor onze eerste kerstmenu! Chocomousse is altijd een topper maar deze is extra feestelijk want er zit amaretto in! Ik probeerde al enkele chocomousserecepten, met variërend succes maar deze heb ik al enkele keren gemaakt en is nog nooit mislukt. Plus, hij is ook nog eens snel klaar ook (het opstijven buiten beschouwing gelaten). Ik zie dus alleen maar voordelen! 


Ingrediënten (voor 5 porties)

  • 130 g pure chocolade
  • 175 ml slagroom (nog op te kloppen)
  • 1 ei
  • 1 el suiker
  • 70 g boter
  • 2 el amaretto

Bereiding

  1. Smelt de chocolade en de boter au bain marie (in een kom boven kokend water).
  2. Klop de slagroom half op in een andere kom. De room moet niet helemaal stijf zijn, klop tot er zachte pieken ontstaan.
  3. Mix het ei en de eetlepel suiker tot het mengsel luchtig is en een lichte kleur krijgt.
  4. Meng de room en de gesmolten chocolade bij het eimengsel. Doe dit stevig maar voorzichtig zodat je niet te veel lucht verliest.
  5. Voeg eventueel nog amaretto naar smaak toe. Ik gebruik zo'n 2-3 eetlepels maar vaak vinden mensen dit te sterk dus voeg gerust minder toe (of helemaal niet, de chocomousse is ook heel lekker zonder).
  6. Verdeel het mengsel in kommetjes en zet nog minstens een uur in de koelkast om op te stijven.



No comments:

Post a Comment