December 21, 2016

Kerstkoekjes.

kerstkoekjes

Ik maakte deze koekjes vorig jaar al maar had echt de lelijkse foto's getrokken. Ik wacht met andere woorden al een heel jaar om dit recept te kunnen delen en nu is het eindelijk zover; kerstmis dus kerstkoekjeeeees! Stephanie zorgt elk jaar voor een leuk kerstfeestje op de werkvloer en ze bakt dan allemaal lekkere dingen (allemaal terug te vinden op haar blog trouwens). Mijn bijdrage waren deze koekjes en hoewel iedereen verlekkerd was op al de baksels van Stephanie, heb ik toch ook een paar heel lieve complimenten gekregen van onze collega's. SCORE. Ik vind ze er in ieder geval al heel leuk uitzien! Al zeg ik het zelf :D

Ingrediënten

  • 225 g boter
  • 175 g suiker
  • 300 g zelfrijzende bloem
  • 1 ei
  • 1 el cacaopoeder

Bereiding

  1. Meng de boter en de suiker samen tot een romig geheel.
  2. Voeg het ei bij het geheel en mix lepel per lepel de bloem erbij.
  3. Meng het tot een geheel en verdeel het deeg in twee. 
  4. Voeg bij 1 van de twee degen de lepel cacao. 
  5. Rol beiden in plastic folie en leg voor 30 minuten in de koelkast.
  6. Wanneer het deeg gekoeld is en stevig aanvoelt, haal je het uit de koelkast. Begin alvast met de oven voor te verwarmen op 180°C.
  7. Nu kan je het gewoon uitrollen en vormpjes uitsteken of als je de candy canes wilt maken zoals ik deed hierboven volg je de volgende stappen:
  8. je neemt een stukje van beide degen en rolt van elk deeg een sliertje, zorg ervoor dat beide sliertjes ongeveer even lang zijn. Dan draai je de sliertjes rond elkaar en leg je ze in het candy cane vormpje op een met bakpapier bedekte bakplaat.
  9. Als je bakplaat vol ligt, bak je de koekjes voor 12 tot 15 minuten in een oven tot 180°C.

No comments:

Post a Comment