February 15, 2017

Hotspot Antwerpen: Bia Mara.

Hotspot Antwerpen: Bia Mara - a floral sunset
Ondertussen wonen het Lief en ik een negental maanden in Antwerpen en ik besefte dat ik daar eigenlijk nog niet zo veel over gedeeld heb. Wel, wonen in Antwerpen vind ik tot hiertoe fantastisch. Hoewel ik op de 'parking' ben opgegroeid, ben ik toch diep vanbinnen een echt stadsmeisje. Vooral de weekends in Antwerpen vind ik geweldig; 's zaterdags in de voormiddag langs de Vreemdelingenmarkt op het Theaterplein, meestal een ontbijtje bij Perruche, in de namiddag is het me-time want dan gaat het Lief voetballen of spreek ik af met vriendinnen. Het allerleukste aan wonen in een stad vind ik, is dat altijd alles dichtbij is. Hebben we zin om op restaurant te gaan? Er is er altijd 1 dichtbij! Zin in een concert? Met de tram zijn we op 10 minuten in het Sportpaleis, of met de fiets zijn we binnen 5 minuten aan de Arenbergschouwburg! Ik heb nog veel adresjes te ontdekken hier, maar ik dacht dat het al leuk zou zijn om stilaan mijn lievelingsadresjes van de afgelopen 9 maanden al met jullie te delen. Te beginnen met de meest recente ontdekking: Bia Mara, een gezellig fish & chips restaurant in het midden van 't stad!


Wat?

Bia Mara is dus een echt fish & chips restaurants, er staat niets anders op het menu (behalve enkele side dishes). Van de plaats waar ik zat, kon ik snel een blik werken op hun verhaal en Bia Mara vindt zijn oorsprong in Dublin. Ik heb het hele verhaal maar halvelings gelezen maar wat ik ervan begreep was dat na een korte periode van experimenteren in Dublin met fish & chips, ze in Brussel hun eerste Belgische vesting hebben geopend. Ondertussen zijn ze uitgebreid naar Londen en dus ook Antwerpen (hoera!) en na een korte check op hun website, las ik dat ze nog verder willen uitbreiden naar Amsterdam & hometown Dublin. 

Lekker?

Zijt maar zeker! Als je van vis houdt, raad ik je dit restaurant van harte aan! Omdat het de eerste keer was dat ik er kwam, bestelde ik de Classic, de doodgewone, originele fish & chips dus. Hoewel de frieten natuurlijk niet helemaal smaakten naar de onze (maar hey, wat wil je? Het blijven Britten), was het toch een enorm lekker gerecht! Ik nam er ook nog een side dish van sardines bij maar dat was eigenlijk niet nodig geweest want de portie was meer dan genoeg voor mij. Die sardines waren wel heel lekker trouwens, ook al zaten er heel veel graten in.
Het Lief ging voor de Lemon & Basil variant en ook die was heerlijk (ik heb het zelf ook geproefd om zeker te zijn dat hij niet loog). Er kwam ook nog een looksausje bij dat het gerecht af maakte (en wat ik eigenlijk lekkerder vond dat de tartaar die bij mijn classic zat). Als side nam hij de 'sesame prawns' die echt ZO. LEKKER. waren. Verrassende smaak en opnieuw een aanrader.
Ik moet toegeven dat ik niet zo heb gelet op het drankaanbod want toen ik homemade lemonade zag staan was mijn keuze snel gemaakt; Ik ging voor de Lemon & Mint (als ik me niet vergis, het zou ook Basil kunnen zijn, maar ik denk toch munt) maar er was ook een raspberry met nog iets variant die er heel lekker uit zag... Jammer genoeg lust ik geen frambozen. Het Lief ging zoals gewoonlijk voor een biertje, maar geen traditionele Jupiler of Stella hier, neen! Ik ben absoluut geen bierkenner maar het leken me allemaal wel "speciale" bieren en ik twijfel zelfs of er geen zelf gebrouwen biertjes bij waren. Het Lief koos een Zinnebier, een Brussels bier (ik geef toe, dat heb ik net moeten googlen).

Gezellig?

Ik vond Bia Mara gezellig, hoewel ik er ook een beetje een 'refter'-achtig gevoel bij kreeg. De muren zijn ook bezet met tegels - wat je niet zo vaak ziet - maar wel in een leuk patroon. Die combinatie met de stoere houten tafels vond ik wel leuk werken. En de vloer vond ik ook helemaal top!
Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat sommige tafels wel wat dicht op elkaar staan. Zo zaten wij naast twee meisjes met een tiental centimeter tussen onze tafels. Het was dus wel érg gemakkelijk om hun gesprekken af te luisteren (ik heb echt geprobeerd het niet te doen) en het houdt mij persoonlijk ook wel een beetje tegen om uitgebreid een verhaal aan het Lief uit te leggen, wetende dat je zo gemakkelijk kan worden afgeluisterd.
MAAR ik zag dit schattige uiltje op de toog staan en was onmiddellijk weer verkocht.

Waar? 

Ondanks de tafelschikking, raad ik Bia Mara wel aan voor alle visliefhebbers. Het concept is fish & chips dus verwacht er niets anders van (kabeljauwhaasje met mosterdsausje en puree mag je dus vergeten) maar je kan genieten van enkele heel leuke variaties op deze klassieker. Ik heb al beslist dat ik de volgende keer de Spaanse variant bestel. Breng dus zeker een bezoekje aan dit gezellig visrestaurantje als je een keer in Antwerpen bent!
Zoals ik al zei, bevindt Bia Mara zich in 't midden van 't stad, vlak aan de Grote Markt, meer in het centrum van de stad kan bijna niet! Reserveren is helaas niet mogelijk dus als je met een grote groep bent, kan je misschien maar beter op tijd eens een kijkje gaan nemen.

Maalderijstraat 1, 2000 Antwerpen
Ma-do open van 12u-14:30 en van 17u tot 22u
Vr-Zo open van 12u tot 22u (op zondag tot 21u)

No comments:

Post a Comment