February 1, 2017

Moelleux (met ijs).

moelleux au chocolat (met ijs)

Deze moelleux is nog een restant van de feestdagen... Want kerst zonder moelleux is in mijn wereld niet mogelijk. Dit jaar was het de eerste keer dat het Lief en ik ook een apart kerstfeest vierden met ons drietjes (ja, onze Fons heeft ook meegedaan!) en dus wou ik zelf wel eens proberen om moelleux te maken. Niet dat het de eerste poging was, maar bij mij komt een moelleux er nogal vaak uit als een chocoladecakeje 😃. Ik denk altijd dat het nog een beetje tijd nodig heeft en dan BAM... te laat. Het waren wel altijd heel lekkere chocoladecakejes, dat wel!
Ik ben dan ook supertrots om te mogen zeggen dat ze met Kerstmis wél gelukt waren! Ik kreeg ze zelfs gemakkelijk uit het vormpje (ik kan trouwens iedereen deze bakvormpjes van Ikea aanraden)! Proud mama here! Voor diegenen die zelf ook eens een kans willen wagen, je vindt het recept hieronder. Eneuh... niet te lang in de oven laten staan he 😉

Ingrediënten (6 kleine gebakjes)

  • 100 g chocolade
  • 110 g boter
  • 3 eieren
  • 100 g suiker
  • 50 g zelfrijzende bloem
  • snuifje zout

Bereiding

  1. Smelt de boter en chocolade op een laag vuurtje.
  2. Klop de eieren en de suiker tot een schuimig, lichtgeel mengsel.
  3. Zeef de bloem en voeg bij het eimengsel.
  4. Doe het chocolademengsel bij het eimengsel en roer goed door.
    Voeg ook nog een snuifje zout toe.
  5. Zet het mengsel een paar uur in de koelkast. Het kan gemakkelijk zijn om het mengsel op voorhand al in een spuitzak te doen, dan kan je het gemakkelijker in de vormpjes krijgen.
  6. Na enkele uren, kan je de oven beginnen voorverwarmen op 210°C.
  7. Vet je bakvormpjes in en bebloem ze binnenin zodat je de moelleuxs er gemakkelijk uit krijgt. Ik vind het gemakkelijk om individuele vormpjes te pakken in plaats van bijvoorbeeld een muffinblik van 6 vormpjes. Die fout maakte ik al in het verleden en ik kan je zeggen, het is niet gemakkelijk om de gebakjes er dan heelhuids uit te krijgen.
  8. Doe het deeg in de vormpjes en zet 10 minuten in de oven. De tijd in de oven varieert van oven tot oven dus het kan verstandig zijn om een paar minuten eerder al even een check te doen hoe het met de moelleux gesteld is. Jammer genoeg bestaat er geen manier om zeker te zijn of je moelleux gelukt is (of toch niet waar ik vanaf weet), dus het is altijd een beetje gokken wanneer je de gebakjes uit de oven moet halen.
  9. Als je gebakjes klaar zijn, kan je best even de kanten los maken met een mesje. Dan keer je het vormpje om op een bord en schud het er voorzichtig uit. Serveer eventueel met een bolletje ijs (en rood fruit werkt ook altijd goed)!

No comments:

Post a Comment