May 10, 2017

Lavendellimonade

Lavendellimonade - a floral sunset

Hadden jullie al gehoord van lavendellimonade? Ik dus niet! Ik kende wel rabarberlimonade, vlierbloesem- en gemberlimonade, maar lavendel? In limonade?! Lavendel, die bloemen die bij mijn ouders in de tuin staan en de bijtjes aantrekken? Ja, die lavendel dus! Ik stond niet meteen te springen bij de gedachte aan lavendel in mijn limonade maar ik was toch nieuwsgierig genoeg om het een keer te proberen. Het ergste wat er kon gebeuren is dat ik het niet lustte, toch?
Wel, ik moet zeggen tijdens het koken van de lavendelsiroop, namen mijn twijfels alleen maar toe. Het hele appartement rook heerlijk naar lavendel (dat is dus al een pluspunt bij het maken van deze limonade) maar het was toch net iets meer potpourri dan zomerse limonade. Nu, ik was nog maar begonnen aan de siroop, die ging later nog verdund worden. Dus blijven gaan. Eens ik de limonade had gemaakt en de siroop er aan toegevoegd, veranderde het helemaal. Door het zure van de citroenen, komt het zoete van de siroop volledig in balans en ja, het is zelfs lekker! Voila, ik heb het gezegd, lavendel in je drinken (of althans deze limonade) is lekker! Wel niet te veel van de siroop toe voegen, je wil ook geen boeket bloemen opeten.

Ingrediënten (voor 1,5-2l)


Voor de lavendelsiroop

  • 2 eetlepels gedroogde lavendelbloemetjes (ik kocht de mijne op de markt bij een kruidenkraam maar ze zouden ook beschikbaar zijn in de meer "etherische" -bij gebrek aan een beter woord-winkels zoals Holland & Barret, heb ik gehoord)
  • 125 g suiker
  • 250 ml water 

Voor de limonade

  • 200 ml kokend water
  • 150 g suiker
  • 300 ml citroensap
  • 1 l bruiswater

Bereiding

  1. Begin met de lavendelsiroop, deze maak je door de suiker, het water en de lavendelbloemetjes aan de kook te brengen in een steelpannetje. Eens het geheel kookt, zet je het vuur lager zodat het nog zachtjes pruttelt en laat je het nog een 20-tal minuutjes verder koken. Roer af en toe in de siroop zodat de suiker goed oplost.
  2. Laat de siroop afkoelen.
  3. Als de siroop afgekoeld is, kan je verder gaan met de limonade. Deze maak je door de suiker op te lossen in het kokend water. Roer opnieuw goed door zodat de suiker is opgelost.
  4. Voeg het citroensap toe.
  5. Voeg ook het bruiswater toe. 
  6. Aan dit geheel kan je vervolgens 10 eetlepels van de lavendelsiroop toevoegen. Dit was voor mij perfect. De lavendel was aanwezig in de limonade maar overheerste niet. Je kan natuurlijk zoveel toevoegen als je wil dus proef op tijd of het voor jou nog niet te veel potpourri is 😉
  7. Tip: als je de limonade wilt presenteren, kan je de kleur nog perfectioneren door wat kleurstof toe te voegen. Ik had zelf geen paarse kleurstof in huis dus stelde ik mijn eigen kleur samen door blauwe en rode kleurstof te mengen. Dit is optioneel en enkel belangrijk als je het uiterlijk van je limonade belangrijk vindt!

No comments:

Post a Comment