May 6, 2017

Moelleuxtaart.

moelleuxtaart- a floral sunset
Ergens las ik dat 6 mei 'Antidieetdag' was en ik dacht onmiddellijk; daar heb ik het perfecte recept voor! Want deze moelleuxtaart is veel (lekker, smeuïg, vol chocolade) maar als je op je lijn let, vermijd je ze best. Hoewel ik  zelf sinds kort ook op mijn voeding probeer te letten, maak ik graag een uitzondering voor deze taart. Zeg nu zelf, zoveel chocolade, daar kan toch alleen maar iets goed van voortkomen?
Ik zal nooit een goede "diëter" worden, vrees ik. Daarvoor eet ik nu eenmaal te graag. Ik kan echt genieten van eten. Videe bijvoorbeeld (dat recept volgt nog in de komende weken) is mijn lievelingsgerecht en mijn grootvader zei altijd tegen mij "als ik u videe zie eten, krijg ik er zelf goesting voor!". Maar nu doe ik dus een poging om wat gezondere keuzes te maken (niet altijd gemakkelijk als je weinig groenten lust), al geef ik toe dat ik nog wel regelmatig zondig ook. Op sla alleen kan je niet overleven, toch? Eneuh... 1 stukje kan toch geen kwaad? 😉

Ingrediënten 

Voor het deeg

  • 165 g boter
  • 250 g bloem
  • 2 el suiker
  • 2 el cacaopoeder
  • 5 el water

Voor de vulling

  • 300 g bruine suiker
  • 180 g boter
  • 4 eieren
  • 2 el cacaopoeder
  • 2 el bloem
  • 150 g chocolade
  • 2,5 dl room

Bereiding


  1. Je begint met de bereiding van het chocolade zanddeeg. Meng de boter, de bloem, de suiker en het cacaopoeder tot een kruimelig deeg. Voeg hier een heel kleine scheut water aan toe en meng verder. Blijf water toevoegen tot je een glad deeg krijgt dat niet meer aan de kom plakt. Als je te veel water hebt toegevoegd, kan je dit oplossen door opnieuw wat bloem aan het mengsel toe te voegen.
  2. Kneedt tot een bal en laat die even rusten in de koelkast (ongeveer 15 min). Terwijl het deeg rust, kan je al een springvorm bekleden met bakpapier.
  3. Verwarm de oven voor op 180°C. Bebloem een deel van je werkblad waar je het deeg op kan uitrollen. Bekleedt de bakvorm met het deeg (ook de randen).
  4. Bak de vorm blind voor een 20tal minuten (d.w.z. dat je het deeg opnieuw bedekt met wat bakpapier en de holte vult met bijvoorbeeld bakparels of baklinzen. Je bakt het deeg al in de oven zonder de vulling).
  5. Ondertussen kan je al aan de vulling beginnen. Hiervoor mix je de boter met de bruine suiker tot een romig geheel. 
  6. Voeg hieraan 1 voor 1 de eieren toe. Je voegt pas een volgende ei toe wanneer het vorige volledig is opgenomen door het mengsel.
  7. Voeg hier ook de cacao en bloem toe.
  8. Laat de chocolade smelten op een laag vuurtje en voeg ook dit toe aan je vulling. 
  9. Tot slot klop je de room nog op tot je zachte pieken krijgt (de room moet dus niet helemaal stijf geklopt zijn) en voeg je ook die toe aan het geheel.
  10. Als het deeg klaar is, neem je de bakvorm uit de oven en verwijder je de bakparels. Verlaag de temperatuur van de oven tot 150°C en vul de taart met je vulling. Zet voor ongeveer 45min in de oven.
  11. Je taart is klaar wanneer ze bovenaan gebakken is en korstje heeft gekregen. Wanneer je met de taart beweegt, zal je wel merken dat zo nog "wiebelig" is. Dit is normaal aangezien de binnenkant van je taart normaal gezien nog vrij lopend zal zijn... Zoals een moelleux hoort te zijn!

No comments:

Post a Comment