July 8, 2017

Dessert van rode vruchten en speculaas.


Dessert met rode vruchten en speculaas - a floral sunset

Nu het zomer is, wil iedereen natuurlijk een perfect bikini-body, ik ben daar niet anders in. Eén probleem: ik eet heel graag... ongezond. Ik ben bijvoorbeeld een enorme zoetekauw! Wanneer ik 's avonds mijn avondmaaltijd binnen heb, heb ik al-tijd nog zin in iets zoet. Ook als ik helemaal vol zit, heb ik altijd nog plaats voor een dessertje. Als ik thuis ben, probeer ik dat moment uit te stellen tot een uur of 9, wanneer ik voor tv zit. Ik ken mezelf; als ik direct na het eten al zou snoepen, zou ik dat een hele avond lang blijven doen. Dus toen ik besloot wat op mijn lijn te letten, was het belangrijk dat ik dat dessertje niet moest schrappen OF dat ik toch een gezond alternatief zou vinden. Wat ik nu doe, is een "voedingsschema" opstellen voor een hele week en ik probeer me daar zo goed mogelijk aan te houden. Ik tel de calorieën van elk gerecht op en bereken zo het totaal voor de dag. Ik vind het gemakkelijker om per week een schema te maken omdat ik zo rekening kan houden met bijvoorbeeld avondjes uit (waarop ik meestal wat meer calorieën binnen speel) en die kan compenseren een dag later door wat lichter te eten. 
Soit, waar ik naartoe wil is dat ik een superlekker en zoet (!) dessertje heb gevonden dat volgens mij nog relatief gezond is (in de mate dat desserts gezond zijn natuurlijk) én dat onder 200 calorieën! Het bevat rood fruit, limoensap een beetje honing en speculaas (ne mens moet iets hebben he 😉) dus zo erg kan het niet zijn, toch? Bovendien is het nog snel en gemakkelijk ook dus er is geen enkele reden dat je dit niet eens zou uitproberen! (oké, allergische mensen mogen passen).

Ingrediënten (voor 2 porties)

  • 250g rode vruchten uit de diepvries
  • sap van 1 limoen
  • 1 eetlepel honing
  • sausbinder
  • 2 speculaaskoekjes (ik gebruikte bastogne)

Bereiding

  1. Verwarm de rode vruchten samen met het limoensap en de honing op een laag vuur en laat een kwartiertje koken.
  2. Als de vruchten gesmolten zijn, kan je wat sausbinder toevoegen en goed doorroeren zodat de saus dikker wordt.
  3. Verdeel de rode vruchten en de saus over 2 potjes.
  4. Verkruimel een speculaaskoekje over elk potje.

No comments:

Post a Comment