July 15, 2017

Groene mojitofruitsla.

Groene mojitofruitsla - a floral sunset

Diegenen die mijn blog al langer lezen, weten dat mojito mijn favoriete cocktail is. Meer zelfs, mojito is zelfs één van mijn favoriete smaken van de zomer. Ik ben dan ook altijd te vinden voor een experimentje met deze smaken. Eigenlijk wilde ik eerst mojito-ijsjes maken maar toen ik Google raadpleegde om wat receptjes te vergelijken, kwam ik op een mojitofruitsla uit. De "dressing" (bij gebrek aan een beter woord) uit dat recept sprak me onmiddellijk aan en bleek ook heerlijk te zijn, zeker met wat groen - en licht zurig - fruit. De dressing bevat wel rum (wat het écht een mojito receptje maakt natuurlijk) maar kan ook heel gemakkelijk weg gelaten worden. Ik maak het soms om mee te nemen naar het werk en dan laat ik de rum weg (soms toch 😉) - dat maakt het receptje ook wat gezonder natuurlijk - maar op een warme dag tijdens het weekend kan dat beetje rum er wel bij, vind ik.

Ingrediënten (2-3 porties)

  • 1 groene appel
  • 1/2e meloen (ik gebruikte Galiameloen)
  • 1 kiwi
  • 1 passievrucht
  • 1 limoen
  • 2 takjes munt
  • 1 el rietsuiker
  • scheutje rum (voor de liefhebbers)

Bereiding

  1. Schep de eetlepel rietsuiker in een vijzel en voeg de munt toe. Meng de twee zeer goed, tot de blaadjes helemaal zijn opgenomen en je muntsuiker hebt gekregen. Voeg hierbij het sap van 1 limoen en meng goed. Als je wil voeg je ook een scheutje rum toe, maar dat is zeker geen cruciaal ingrediënt. Zet even opzij.
  2. Schil de kiwi en snijdt in kleine stukjes. Doe hetzelfde met de meloen (of gebruik een meloenscheppertje en maak er bolletjes van zoals ik deed) en was de appel, waarna je die in fijne schijfjes snijdt. Je hoeft de appel niet te schillen, de groene schil staat mooi in het geheel.
  3. Meng al het fruit samen in een kommetje en overgiet met een beetje dressing. Als je wil kan je ook nog een passievrucht toevoegen, dat geeft onmiddellijk ook wat kleur aan je fruitsla.

1 comment:

  1. da verklaart veel dat er soms rum in u eten op het werk zit :D

    ReplyDelete