October 7, 2017

Herfstige cupcakes: appel met speculaastopping.


Ik was al een tijdje op zoek naar een echt "herfstig" recept maar vond er geen naar mijn zin. Er was altijd wel iets wat me niet beviel OF ik vond het gewoon te moeilijk (en aangezien ik niet veel tijd had, was dat dus niet de beste optie). Dus ik besloot een lijstje te maken met alle eetbare zaken die in mijn hoofd sprongen wanneer ik aan de herfst dacht. Spontaan verschenen de woorden 'appel met kaneel', 'speculaas', 'pompoen', 'baileys', 'noten', 'karamel', 'slagroom' en natuurlijk 'warme chocolademelk' op mijn papiertje. Daar moest ik dus wel iets mee kunnen aanvangen. Omdat het al enige tijd geleden was dat ik cupcakes maakte, had ik snel gekozen dat de vorm waarin ik ging bakken, een cupcakeje ging zijn. Een appel-kaneel cupcakeje met speculaastopping, meer bepaald. En al zeg ik het zelf, ik ben best trots op mezelf dat ik dit cakeje helemaal zelf uitgevonden heb! Het Lief at zoals gewoonlijk wanneer ik iets zoets bak al de helft op en ik proefde er zelf ook eentje (af en toe moet je ook al eens zondigen, nietwaar?) en ze vallen in de smaak. Precies die "herfstige" smaak waarnaar ik op zoek was!

Ingrediënten


Voor de cupcakes (+- 12)

  • 150 g zachte boter
  • 150 g suiker
  • 3 eieren
  • 150 g zelfrijzende bloem
  • 1 appel
  • 1 kl kaneel
  • 1 kl speculaaskruiden

Voor de topping

  • 200 g zachte (!) boter
  • 200 g poedersuiker (of naar smaak)
  • 2 el speculaaspasta

Bereiding

  1. Verwarm de oven voor op 190°C en bereidt alvast een muffinbakvorm voor door die te vullen met cupcakepapiertjes.
  2. Begin met de cupcakes; meng de boter met de suiker tot een romig geheel.
  3. Voeg hieraan 1 voor 1 de eieren toe. Voeg het volgende ei pas toe wanneer het eerste volledig is opgenomen.
  4. Voeg ook de bloem toe aan het geheel, samen met de koffielepel speculaaskruiden.
  5. Schil de appel en snijdt in kleine (hapklare) stukjes. Meng met de kaneel.
  6. Voeg de stukjes appel toe aan het cakebeslag en roer goed door elkaar zodat de appelstukjes mooi verdeeld zijn over het deeg. Schep daarna het beslag in de muffinbakvorm.
  7. Bak in de oven voor +-20 min op 190°C. Kijk na of de cakejes volledig gebakken zijn (door er bijvoorbeeld met een tandenstoker in te prikken, hangt er nog deeg aan, zet je de cakejes nog wat langer in de oven. Is de tandenstoker proper, is het cakeje klaar!) en laat afkoelen.
  8. Als de cakejes zijn afgekoeld, kan je beginnen met de botercrème van speculaas. Deze maak je heel eenvoudig door eerst de zachte boter met de poedersuiker te mengen. Voeg hier nog 2 el speculaaspasta aan toe en vul een spuitzak met je botercrème.
  9. Spuit toefjes van de botercrème (met een spuitmondje naar keuze) op je afgekoelde cupcakes en klaar! Hopelijk smaakt het jou even goed als het Lief! 😉

2 comments:

  1. Ik ben trots op u mooie 'toefjes' . Job well done Van De Sande!

    ReplyDelete
  2. Bedankt, Horsten! 't is me eindelijk gelukt om botercrème van de eerste keer te doen lukken, yesssss :D men toefjes zijn nog niet zoals die van u, maar nog een beetje oefenen en dat komt in orde! ;-)

    ReplyDelete